در اوایل 1990 اولین طراحی پرتال با قابلیت موتور جستجو ساده طراحی شد که به کاربران خود امکان کاوش در میان اطلاعات فراوان در سطح طراحی سایت ها را فراهم می نمود. در گام بعدی قابلیت های دیگری مانند ایمیل، چت و سرویس های اطلاعاتی دیگر مانند ایجاد صفحات شخصی و اخبار خصوصی سازی شده برای کاربران ایجاد شد. پرتال ها محیطی را برای ارتباط کاربران به طراحی وب سایت هایی مطابق با علایق آنها فراهم می نماید. یک طراحی پرتال طیف گسترده ای از موضوعات و عناوین را دربر دارد. این نوع طراحی پرتال ها محتوای عام و عمومی را دارا می باشند و تلاش خود را بر این مبنا می گذارند تا کاربران را برای استفاده از سرویس های خود جلب نمایند. پرتال ها بیشترین بازدید را در سطح اینترنت به واسط ایجاد کاوش در دیگر طراحی سایت ها به خود اختصاص نموده اند. بسیاری از کاربران به واسط طراحی پرتال ها به دیگر صفحات طراحی وب سایت ها هدایت می شوند فلذا این پرتال ها در موقعیت قدرتی بالایی قرار دارند و شرکت ها در قرارگیری در این طراحی پرتال ها نیازمند می باشند. اما در کنار تمامی این موارد، به جز تعداد اندکی از پرتال ها مانند یاهو و AOL، صنعت طراحی پرتال خالی از سودآوری می باشد.

دو نوع مدل کسب و کار برای طراحی پرتال ها در نظر گرفته شده است، پرتال خالص و ارائه دهندگان خدمات آنلاین(OSP). مدل پرتال خالص مانند طراحی سایت یاهو، مدلی برای طراحی سایت تبلیغاتی و انتشاری می باشد. این نوع پرتال ها با بهره گیری از ارائه و ارتقا محتوا در صدد جذب کاربران خود می باشند و سئو قوی را به خود اختصاص نموده اند. مدل درآمدی این نوع پرتال ها از تبلیغات و بنرهای تبلیغاتی می باشد. یاهو بزرگترین طراحی پرتال در جهان می باشد که گزارشات صورت گرفته بیانگر این موضوع می باشد که درصدد سوددهی این پرتال در حال نزول می باشد.

نوع دوم از مدل کسب وکار پرتال ها مدل ارائه دهندگان خدمات آنلاین(OSP) می باشد مطابق آنچه در طراحی سایت AOL می بینیم. در این نوع طراحی پرتال ها ترکیبی از پرتال خالص و دسترسی به اینترنت می باشد و در مدل درآمدی خود در کنار تبلیغات، خدمات دسترسی به اینترنت را نیز شامل می شوند. آمارهای بدست آمده از سایت AOL بیانگر این موضوع می باشد که درآمد بهتری را نسبت به سایت یاهو کسب نموده اند.

طراحی پرتال سه گروه شرکت کننده را دارا می باشد. خریدار( کسانی که اطلاعات را بدست می آورد و از سرویس خریداران برای برطرف نمودن احتیاجات سود خواهند برد) ، اپراتورهای پرتال و تولیدکننده( کسانی که اطلاعات و سرویس را در طراحی پرتال تهیه می نمایند).

طراحی پرتال ها از مهم ترین عامل ها در ارزشمندی شبکه ها می باشند. تحلیل های اخیر که در طراحی پرتال ها صورت گرفته است نتایج زیر را دربر داشته است.

  • طراحی پرتال ها برای کاربران خود ارزش تولید نموده است که متاثر از دسترسی به محتوا می باشد.

 

  • طراحی پرتال ها نیازمند محتوای سفارشی برای هر یک از کاربران خود می باشند. اگرچه محتوای به اشتراک گذاشته در چت ها و کلوپ ها برای کاربران طراحی سایت خود بسیار ارزشمند می باشند.

 

  • مدل طراحی سایت و کسب وکار تبلیغاتی مخاطبین کمتری را به خود جلب می نماید و نرخ کلیک کمتری برای تبلیغات صورت می گیرد.

 

 

نیز سرویس هایی که کاربران اینترنت از طراحی پرتال ها انتظار دارند را به صورت زیر لیست نموده اند.

 

  • راحتی و سهولت دسترسی برای کاربران که دربردارنده کاهش هزینه زمان و مالی برای جستجو اطلاعات در طراحی وب سایت ها می باشد.
  • پرتال های افقی می تواند فیلتری بر روی اطلاعات به منظور نمایش اطلاعات مرتبط تر در طراحی وب سایت ها باشد.
  • نوعی اطمینان در ارتباط و هماهنگی میان طراحی سایت ها در بستر اینترنت ایجاد می نماید.
  • برای کاربران دسترسی به اطلاعات و نیز تکنولوژی ارتباطات را فراهم می آورد.
  • دروازه اطلاعاتی را برای برطرف نمودن نیازهای اطلاعاتی کاربران فراهم می آورد.

پرتال ها بدون متناسب سازی محتوا با توجه به کاربران، قابلیت جذب ضعیفی خواهد داشت و قادر نگه داشتن کاربران طراحی سایت خود نخواهد بود و به موجب آن درآمد تبلیغاتی خود را از دست خواهد داد. مدل کسب وکار مبتنی بر تبلیغات احتمال موفقیت کمی دارد. طراحی پرتال ها نرخ کلیکی کمی دارند و در مقابل تبلیغ کنندگان فرصت های تبلیغاتی فراوانی را از طرق مختلف دارا می باشند. و نیز طراحی پرتال ها به منظور متمایز بودن نسبت به رقبا نیازمند فراهم نمودن محتوا خاص می باشند. بنابراین، محتوای تولید شده توسط کاربران در فرمت چت و کلوپ ها و طراحی سایتها موثرترین روش اثرگذار در پرتال ها می باشد. با آنالیز صنعت طراحی پرتال این موضوع روشن شده است که استراتژی های رقابتی سنتی راه حل مناسبی نخواهند بود در مقابل ، استراتژی بسته بندی بازار در طراحی وب سایت هایی که اطلاعات نقش اصلی را در آن ایفا می نماید، کارآمد خواهد بود. پیشی گرفتن طراحی پرتال در دیگر بازارها در جهت شبکه ارزش آنلاین موجب سودآوری خواهد شد.